Phuket 2017

Thaimaa, 27.1.-12.2.2017

• Matkareitti: Helsinki – Phuket – Helsinki
  • Lento: suora, Finnair, 863,83 €/hlö (arvio: ****)
  • Majoitus: Phuket Resort Sai Rougn Residence (3x2hh+lisävuode), viihtyisyys ****, esteettömyys *** (hinta 2.695,21 €, aamiainen kuuluu hintaan)
  • Matkaryhmän koko: 7hlöä, Sampo, Saila & Sävel + 2 avustajaa, Sailan äiti ja äidin mies
  • Matkatavarat: 2 sähköpyörätuolia, laukut, hoitotarvikkeet
  • Inva-taksi (tila-auto, josta oli vain pari penkkiä poistettu + rampit) (hinta meno-paluu 305 €)
  • Sää: lämpötila keskimäärin + 30, koko ajan kuuma, illalla lämmin
    – night marketit
    – King Rama 9 -puisto
    – Simon’s Cabaret

Epäiltyämme pitkään Thaimaata lomakohteena ja Hua Hinin koettuamme totesimme maan ihan kelvolliseksi paikaksi matkustaa. Eniten varmaan Thaimaa kiehtoo lämmön vuoksi. Emme halunneet uudestaan samalle alueella, joten valitsimme Phuketin. Toivoimme saavamme vähän esteettömämmän ympäristön ja hieman enemmän aktiviteetteja.

Finnairin suora lento Phuketiin oli suuri etu kohdetta valittaessa. Hua Hinissa joutui pitkän lennon jälkeen vielä matkustamaan 300 km. Tosin Phuketissakin ennen kuin pääsimme hotellillemme Patongiin, ajoimme tunnin verran taksilla.

Perus lentokenttähässäkän jälkeen löysimme varaamamme kaksi invataksia. Taksin käyttö oli paikalliseen hintatasoon nähden järjettömän kallista. Aluksi olimme varanneet Phuket Access Travelilta kunnollisen invataksin, jossa on ihan suomalaiseen invataksiin verrattavissa oleva varustelu hisseineen. Jostain syystä vähän ennen matkaa varauksemme peruttiin. Auto ei ollut käytössä. Tämä olisi ollut huomattavasti edullisempi vaihtoehto. Jouduimme ottamaan yhteyttä toiseen yritykseen, Phuket Carersiin. Näillä oli kyllä autoja, joihin sähköpyörätuolilla pääsisi. Autot olivat tosin tavallisia pakettiautoja, joista oli pari penkkiä irrotettu ja ”invavarustelu” oli irtorampit. Taksien käytössä oli mielestämme pientä huijauksen makua. Kuljettaja otti varmasti ylihintaa ja muutenkin asioiden hoitamisessa oli epäluotettava sävy.

Hotellimme Phuket Resort Sai Rougn Residence sijaitsi jyrkän mäen päällä. Se aiheutti pelonsekaisia ajatuksia liikkumisen suhteen. Mäki osoittautui lopulta ihan siedettäväksi ja avustajan avulla alas ja ylös meneminen onnistui ihan hyvin; ainakin sähköpyörätuolilla. Hotellin alue oli melko esteetön lukuun ottamatta pieniä porrasaskelmia. Ainakin vastaanottoon ja altaalle päästäkseen nämä esteet piti kiertää.

Hotellihuone ei ollut niin esteetön kuin ajattelimme. Huoneistoihin käynti ei ollut kuten tavallisissa hotelleissa vaan sisään mentiin terassin kautta. Sekä terassin että ulko-oven edessä oli iso kynnys, joista ei olisi sähköpyörätuolilla päässyt yli. Hetken pähkäiltyämme hotellin johtaja järjesti huoltomiehiä rakentamaan luiskat. Eipä aikaakaan kun ovella oli täydelliset ja turvalliset rampit. Muutenkin hotellissa oli mahtava palvelu, joka korvasi puutteita.

Teimme taksin kalleudesta johtuen vain yhden retken, jolloin näimme vähän muutakin saarelta kuin Patongin. Kävimme jättimäisellä Buddha-patsaalla, Phuket Townissa ja jossain puistossa sekä night marketilla. Buddha-patsas sijaitsi vuoren huipulla jonne pääsi toki autolla, mutta mutkaisia serpentiiniteitä. Itse alueella oli helppo liikkua, vaikka ihan patsaan juurelle ei pyörätuolilla päässytkään.

Phuket Townista löytyy King Rama 9 puisto, jota kiersi juoksurata lenkkeilijöille ja eri kohdissa juoksurataa oli kuntoilupisteitä. Puisto tarjosi enimmäkseen urheilullisia aktiviteetteja, mutta puistossa oli myös leikkipaikkoja lapsille isoine dinosauruksineen.

Hotellimme lähellä oli iso ruokatori, jossa kätevästi söi päivän ruoat. Tarjolla oli monenlaista aasialaista keittiötä. Myös länsimaalaista ruokaa oli saatavilla, joten kaikki saivat jotain. Jälkiruoatkin hoituivat helposti. Jos haluaa syödä halvalla vatsansa täyteen, on tuo tori place to be. Tavallisissa ravintoloissa hinnat ovat sitten huomattavasti korkeammalla. Toriin kuuluu myös osasto turistikrääsän myyjille ja tatuointimahdollisuuskin löytyy.

Torilta ei ole enää pitkä matka Patong Beachille. Rannalle pääsi myös pyörätuolilla helposti, sillä hiekka ei ollut kovinkaan upottavaa. Rannan alueella liikkuminen oli myös yllättävän helppoa. Ramppeja löytyikin monesta kohdasta.

Jalkakäytävillä pystyi kyllä pyörätuolilla kulkemaan. Valitsimme kuitenkin usein autojen seassa kulkemisen, sillä se oli helpompaa. Pisin reittimme oli kauppakeskus Jungceyloniin ja sekin oli vain 2 km. Toki välillä oli haastavaa löytää helppo reitti, mutta pääasiassa liikkuminen tuntui turvalliselta.

Saila kävi myös avustajan kanssa snorklaamassa Freedom Beachillä. Sinne olisi mennyt long tail veneitä, mutta ne olisivat maksaneet jonkin verran. Avustajani tarjoutui viemään skootterilla ja kantamaan ”pienen mäen” alas rantaan – pihitravels hengessä. Siitä tulikin melkoinen hiki(ng)travels. Parkkipaikalta rannalle oli noin 200 metriä lähes pystysuora huonokuntoinen polku. Pyysimme portin rahastajaa, toisiko hän tavarat meille alas, kun minut kannetaan alas. Hän päästi meidät ilman rantamaksua sisään, mutta ystävällisesti kieltäytyi tuomasta tavaroita – hälytyskellojen olisi pitänyt soida. Pian taiteillessamme polulla, ymmärsimme miksi kaveri ei halunnut lähteä ”kipaisemaan” alhaalla. Ultimate hyvä kuntoinen avustaja lähti siis hakemaan tavaroita vielä roudattuaan minut perille. Pois lähtiessä israeliliset nuoret herrat auttoivat tavaroiden kantamissa, vaikka meinasivat läkähtyä jo omasta painostaan ylämäessä. Ihailivat avustajan voimia ja hulluuttamme. Snorklaukseen ranta oli oiva. Sopivan matala ja korallinen (tosin kuivahtanutta). Kun pääsin hyville apajille, joku pölähti ruokkimaan kaloja ja näin aivan uskomattoman väriloiston fisuja. Kiitän perhettä vapaapäivästä, avustajaa voimista ja seikkailuhengestä sekä tuntematonta ruokkijaa kokemuksesta!

Kävimme koko perhe suositussa Simon’s Cabaretissa. Show, jossa tällainen naisista ja miehistä koostunut ryhmä esiintyi. Showssa oli erilaisia tansseja eri teemoihin soveltuen. Teemoja oli eri maista, elokuvista ja olihan siellä Disney-hahmojakin. Musiikki, huulisynkka, väriloisto ja silikonirinnat olivat shown eväät. Paikka oli pyörätuolille esteetön, tosin eturivistä näkeminen oli ajoittain haastavaa. Pois tullessa oli mahdollista päästä kuviin esiintyjien kanssa, mutta tämä oli luonnollisesti tippiä vastaan. Meistä show oli kaikesta huolimatta ontto, vaikka lapsi (3v.) rakastikin prinsessoita ja jaksoi seurata shown todella hyvin.. Kuvaaminen oli kielletty.

Paluu päivänä säädimme taas taksien kanssa. Olimme vaihtaneet kaksi taksia yhteen taksiin säästääksemme rahaa. Lupauksista huolimatta ei toiveitamme huomioitu. Näin ollen jouduimme maksamaan saman ylihinnan kuin mennessä.

Suosittelemme Phuketia takuulämmöstä pitäville. Aktiviteetteja löytyy monenlaisia ja paikka on suhteellisen esteetön.