New York 2014

Yhdysvallat 13.-16.12.2014

Matkareitti: Helsinki – New York – Helsinki
Lentoyhtiö: Finnair *** (800e/hlö)
Majoitus: Days Hotel Broadway at 94th Street, $ 557,55 (2hh/3yötä) (viihtyisyys ** esteettömyys ***)
Matkaryhmän koko: 3 henkilöä (Saila, Sävel (11 kk), avustaja)
Matkatavarat: 1 sähköpyörätuoli, lastenrattaat ja laukut

Julkinen liikenne:

• Metroa ei päästy kokeilemaan tällä kertaa, koska metroyhteys lentokentältä oli poikki.
  • Käytimme shuttle bus -toimintaa paikanpäällä tilattuna ja paluussa ennakkona.

Sää: Aurinkoinen! Suomen alkukevääseen verrattava +10, mutta välillä tuuli kylmästi

Nähtävyydet:

• Columbus Circle
  • Mariah Careyn joulukonsertti Broadwaylla Beacon-teatterissa
  • Rocketfeller Centerin joulukuusi ja Lego-kauppa
  • 5th Avenuen joulusostosruuhka

Matkabudjetti: n. 1000 euroa/aikuinen (sis. lennot + majoitus).

(*= selvittiin hengissä, **=seikkailuhenkiselle, ***=kelpaa, ****=vaativampaankin makuun, *****=loistava)

Tämä matka oli melko kallis, koska päätös reissuun lähdöstä tuli mieleeni vain noin kuukautta ennen lähtöä. Varasin silti halvimman mahdollisen hotellin – viihtyisyydessä sen huomasi. Hotelli oli täynnä nuoria pikkujoulunjuhlijoita. Seinät olivat ohuet ja ikkunoista veti. Meidän matkaa se ei kuitenkaan haitannut, koska olimme hotellissa vain yöt nukkumassa ja tällöin aikaerotokkurassa. Matka todella kesti vain kolme päivää.

Lentoyhtiö sai poikkeuksellisesti matalat pisteet, koska istumapaikkojen varauksessa oli säätämistä. Invana minulta tiedusteltiin, mihin haluan istua. Koska mukana on vauva, halusin paikan vauvan sängyn mahdollistavasta paikasta. Tästä paikan varauksesta olisi pitänyt maksaa 60 euroa ja 30 euroa, että avustaja pääsee viereen. Sovimme, että avustaja istuu takana. Tämä olisi pitänyt itse hoitaa netistä. Se ei onnistunut, koska invana minulle oli tehty jo istumapaikkavaraus. Lopulta virkailija teki varauksen ja olisi halunnut luottokortin tai että käyn netissä maksamassa. Sovimme, että käyn netissä maksamassa. Edelleenkään tämän invavarauksen vuoksi en voinut netissä niitä säätää, joten en onneksi sitä joutunut maksamaankaan. Pisteytys kuitenkin putosi periaatteesta, että invan äitiys olisi kalliimpaa kuin pelkkänä invana olo – tästä saa ajatella kukin miten tahtoo! 😀

Tarkoitus oli kulkea New Yorkin hyväksi havaitulla metrolla. Lentokentällä koimme yllätyksen, kun yhteys metroasemalle oli poikki eikä korvaavaa liikennettä löytynyt. Sävel-tyttö oli väsynyt, joten korvaavan liikenteen löytäminen oli hankalaa. Täten päädyin nopeaan ratkaisuun ja otimme shuttele busin. Pyörätuolille sopivan auton saaminen olisi kestänyt virkailijan mukaan kolme tuntia. Väsyneen vauvan kanssa tyydyimme, että joku väkisin nosti tuolini autoon. Kun olimme kyydissä, varmistelin hintaa. Hinta oli 125 taalaa, vaikka kyydistä sovittaessa, se kuulosti 25 taalalta. Tuli huijattu olo, mutta tyttö nukkui sylissä ja kuski valmiina starttiin. Olimme väsyneitä kaikki ja pidin tytöstä kovasti kiinni, että pääsisimme ehjänä perille. Turvakaukaloa ei matkalle tullut mukaan, koska olin koko ajan kuvitellut käyttäväni vain metroa.

Paluumatkalle teimme samaan palveluun ennakkovarauksen ja kyyti todella maksoi vain 25 taalaa per henkilö. Lapsesta ei mennyt hintaa. Laukuista maksettiin muistaakseni jotenkin erikseen. Edelliseen kyytiin verrattuna tämä tuntui säästöltä. Eikä tämä juuri kymppiä kalliimmaksi tullut kuin lentokenttämetro. Paluussa auto oli erinomainen tilava invavarusteltu pakettiauto. Suosittelen palvelua ennakkoon tilattuna!

Ensimmäinen päivä otettiin iisisti. Käveltiin katuja ja hieman shoppailtiin. Aikataulua ei ollut, koska tarkoitus oli vain päästä mantereen aikatauluun ja fiilistellä. Kävimme Central Parkin reunamilla ja Columbus Circlen joulumarkkinoilla. Mitään ei tullut ostettua, koska käsityöt eivät vakuuttaneet aitoudellaan ja hinnat huimasivat.

Toinen päivä oli todella keväisen aurinkoinen, kun lähdimme liikkeelle. Ostimme leivokset ja nautimme niitä penkillä auringossa. Jatkoimme kävelyä keskustaan ja shoppailtiin 5th Avenuella FAO:n suuressa lelukaupassa ja muissa trendiliikkeissä. Mukaan lähti hyviä edullisia joululahjoja. Monessa kaupassa oli alennusmyyntejä tulevasta joulusta huolimatta.

Kävimme myös ihailemassa Rocketfeller Centerin joulukuusta tuhansien muiden turistien seassa. Samalla aukiolla jonotimme Lego-kauppaan, joka oli pieni ja mitään sanomaton sisältä.

Kolmantena päivänä vaeltelimme pitkin Broadwayta ja fiilistelimme illan konserttia nuuhkien teatterin nurkkia. Takaovella oli roudauksen merkkejä lavasteineen. Kävimme kunnon amerikkalaisessa dinerissa. Sävel sai maistaa ensimmäistä kertaa ranskalaisia perunoita. Äiti nautti ison hampurilaisen jälkeen vielä jättimäisen milk shaken limejuustokakun maulla – namskis!

Illalla Sävel lähti tutustumaan avustajan amerikkalaisiin ystäviin ja pääsin yksin konserttiin. 20 vuotta olin haaveillut näkeväni Mariah Careyn laulamassa joululevyn lauluja. Unelman toteutus oli enemmän kuin olin haaveillut. Ennen keikkaa yritin nähdä Mariahista vilauksen, mutta näin vain kaksoset Roc&Roen. Luovutin ja menin lipulla sisään. Pääsin aivan lavan tuntumaan neljänteen riviin. Kyselin, mitä muut olivat maksaneet niin mahtavasta paikasta. Vierustoveri oli maksanut tuplahinnan kuin mitä Sampo maksoi minulle antamastaan joululahjasta. Tämä johtuu siitä, että invapaikan saa puoleen hintaan. Jos minulla olisi ollut avustaja, hänestä olisi mennyt saman hintainen lippu ja yhteensä inva maksaisi siis saman verran kuin normaali. En kuitenkaan tarvinnut avustajaa joten säästö oli 150 taalaa. Annoin taksihuijauksen itselleni anteeksi.

Mariah lauloi kaikki biisit, mitä levyltä fani voi toivoa ja elämäni tärkeimmän kappaleen: Hero. Myönnän, että itkin. Oli lavalla välillä aikamoinen diiva. Sain kuitenkin todistaa äänen, johon nuorena rakastuin, olevan totta! Keikan jälkeen kiersin vielä teatterin ympäri. Päädyin auton eteen, jossa tähti oli. Turvamiehen kehotuksesta väistin starttaavaa autoa. Tajuttuani tilanteen, oli myöhäistä. Olen kuitenkin onnellinen, etten tällä reissulla jäänyt auton alle (saman avustajan kanssa edellisellä reissulla kävi toisin). Sain palata rauhallisesti nukkuvan vauvani viereen onnellisena illan kokemuksesta.

Neljäntenä aamuna nukuimme pitkään, söimme tukevan aamiaisen ja fiilistelimme hiukan kaduilla. Sitten oli aika odotella hotelliaulassa sovittua kuljetusta. Pääsimme kentälle hyvissä ajoin.

Suosittelen vastaavaa reissua kaikille, jotka ovat valmiita toteuttamaan unelmiaan hinnalla millä hyvänsä – unohtamatta säästää sopivissa paikoissa!